انواع مختلف قطعات الکترونیکی مانند خازن ، دیود ،سلف ، مقاومت و ...

انواع مختلف قطعات الکترونیکی مانند خازن ، دیود ،سلف ، مقاومت و ...


مقدمه :

اهمیت:

با گسترش روز افزون وسایل الکترونیکی و استفاده ی بی شمار از آن ها در زندگی روزمره ،شناخت و تسلط بر نحوه ی عملکرد و تست و آزمایش قطعات الکتریکی مانند دیود ،خازن ،سلف ،مقاومت،ترانزیستور و … امری لازم و ضروری به نظر میرسد. به دلیل نبودن مرجعی مناسب که دانشجویان و مهندسان برقی بتوانند بر تمامی قطعات و لوزام الکتریکی به حد کافی مسلط شوند این جزوه را در سایت ایران پاور به شما تقدیم میکنیم.

 

در بخش هایی از این جزوه ی مفید میخوانیم:

راه هاي سریع تشخیص سوختگی مقاومت:

از روي رنگ مقاومت می توان تشخیص داد مقاومت سالم است یا سوخته یعنی اگر مقاومت تغییر رنگ داده باشد سوخته است.بوسیله تست بوق می توان تشخیص داد که مقاومت سالم است یا سوخته است، با قرار دادن سلکتور مولتی متر روي بازر و اتصال پراب ها قرمز و منفی به دو سر مقاومت اگر مولتی متر بوق زد یعنی مقاومت خراب است. در حالت سوخته مقاومت بصورت یک اتصال کوتاه عمل می کند.

 

انواع خازن شامل موارد زیر است:
الکترولیتی
عدسی
سرامیکی

خازن سرامیکی:

معمولترین خازن غیر الکترولیتی می باشد (خازن خشک) که در آن دي الکتریک به کار رفته ازجنس سرامیک می باشد.ثابت دي الکتریک سرامیک بالاست یعنی عایق بسیار خوبی است و امکان ساخت خازن هاي کوچک در ظرفیت زیاد را فراهم می کند.ظرفیت خازن سرامیکی بالا است و بین 1 میکرو فاراد تا 5 پیکو فاراد می باشد. ولتاژ کار خازن هاي سرامیکی بالا است.

دیود زنر:

از دیود زنر براي تثبیت ولتاژ استفاده می شود. نوار مشکی روي دیود زنر معرف بخش کاتد دیود است. ولتاژ دو سر دیود زنر تقریبا ثابت بوده و تغییر جریان در آن تاثیري ندارد. از این دیود ها در ناحیه شکست معکوس استفاده می شود. ولتاژ شکست این دیود ها را ولتاژ زنر می نامند و آن را با Vz نمایش می دهند. دیود هاي زنر تجاري با ولتاژ شکست 2.4 ولت تا 200 ولت ساخته می شوند.

تست دیود شاتکی :

در ابتدا دیود شاتکی را از مدار خارج کنید سپس سلکتور مولتی متر را روي دیود قرار داده و پراب قرمز را به پایه 1 (آند) و پراب مشکی را به پایه 2 (کاتد) وصل کنید که در این حالت مولتی متر مقداري عددي را نشان می دهد.حال جاي پراب ها را عوض کنید و پراب قرمز را به پایه 2 (کاتد) و پراب مشکی را به پایه 3 (آند)وصل کنید که در این حالت مولتی متر راه نمی دهد و مقدار بی نهایت نشان داده می شود.

 

بازر :

از بازر براي تست کابل یا سیم یا مسیر استفاده می شود. سلکتور مولتی متر را روي بازر قرار دهید و پراب هاي قرمز و مشکی را به دو سر سیم یا مسیر زده و اکر مولتی متر بوق ممتد زد کابل یا سیم سالم است و مسیر بدون قطعی می باشد.

مقاومت NTC :

مقاومت متغیري است که با دما نسبت عکس دارد. به دو شکل آبی و سیاه روي بورد وجود دارند. در تست بوق اگر بوق ممتد کشید یعنی سالم است.

مقاومت NTC
مقاومت NTC

سلف :

تست سلف روي بورد و تست بوق است و اگر بوق ممتد زده شد سلف سالم است و اگر با اهم متر اندازه گیري شود نباید مقدار کمتر از 100 اهم نشان داده شود.

روش اتصال ترانزیستور ها
اتصال بیس مشترك
اتصال امیتر مشترك

بیشترین کاربرد را در مدار دارد و باعث ایجاد امپدانس (مقاومت) ورودي کم و امپدانس خروجی زیاد می شود. در نتیجه جریان خروجی کم و ولتاژ خروجی زیاد میشود.

اتصال کلکتور مشترك 

داراي امپدانس ورودي زیاد و امپدانس خروجی کم می باشد و با این کار جریان خروجی زیادي گرفته می شود ولی ولتاژ خروجی کم می شود.

منبع تغذیه سوئیچینگ:

منبع تغذیه سوئیچینگ (بصورت مخفف SMPS) یک واحد تغذیه توان است که به روش سوئیچینگ عمل رگولاسیون را انجام میدهد. براي ثابت نگه داشتن ولتاژ در خروجی یک منبع تغذیه، دو روش رگولاسیون خطی و سوئیچینگ رایج میباشد.

در روش رگولاتور خطی از ترانس و المانهاي یکسو کننده جریان و فیلتر استفاده میشود.
نقطه ضعف این روش، تلفات بالا و بازدهی پائین و عدم دسترسی به رگولاسیون دقیق و کیفیت دلخواه در خروجی منبع تغذیه خطی میباشد .فرکانس کار ترانسها در روش خطی 50 تا 60 هرتز است. ترانسهاي فرکانس پایین، اندازه و حجم بزرگی دارند. در روش سوئیچینگ به دلیل استفاده از فرکانس بالاي 50 تا 200 کیلوهرتز، حجم و وزن ترانسها به میزان قابل توجهی کاهش مییابد.
راندمان یا بازده توان در روش سوئیچینگ بسیار بیشتر از روش خطی است. یک منبع خطی با تلف کردن توان، خروجی خود را رگوله میکند ولی در روش سوئیچینگ با تغییر میزان دوره سیکل سوئیچ یا همان Duty Cycle میتوان ولتاژ و جریان خروجی را کنترل کرد.

مدار قدرت مدار پاور
مدار قدرت مدار پاور

تست فیوز :

مولتی متر را روي بازر قرار دهید و پراب هاي قرمز و منفی را به دو سر فیوز بزنید، اگر مولتی متر بوق ممتد کشید فیوز سالم است. (تست بوق)

تست پل دیود

بورد پاور LCD

اسیلاتور

ال سی دی ایران پاور
ال سی دی ایران پاور

 

و سایر مباحث که میتوانید در جزوه مطالعه کنید…

بخش دانلود :

 

 

 

‫4.5/5 ‏‫(2 نظر)‬

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید