انتخاب فیوز

انتخاب فیوز


چطور یک فیوز مناسب انتخاب کنیم؟

انتخاب فیوز برای مدار شما در عمل به آسانی ای که به نظر می رسد نیست. فیوز مناسب می تواند از مصرف کنندگان و مدارهای شما محافظت کند.امروز در سایت ایران پاور میخواهیم شما را با انتخاب فیوز مناسب بیشتر آشنا کنیم.

چه نیازی به وجود فیوز است ؟ 

هر چیزی که از منبع امپدانس پایین تغذیه شود نیاز به فیوز دارد. این می تواند محصولی باشد که به پریز موجود در دیوار وصل می شود ، یا از باتری تغذیه می شود ، یا یک دستگاه دیگر که از اتومبیل شما در حال تغذیه است. منابع با امپدانس کم جریان زیادی را میتوانندتأمین کنند که باعث ذوب مس و شروع آتش سوزی می شوند.(شکل زیر را ببینید.)یک فیوز مناسب میتواند شخص را از برق گرفتگی و مدار را از سوختن نجات دهد.

در این PCB به طور نادرست فیوز استفاده شده است.فیوز باید بسیار زودتر از اعمال این خرابی میسوخت و مدار را نجات میداد.
در این PCB به طور نادرست فیوز استفاده شده است.فیوز باید بسیار زودتر از اعمال این خرابی میسوخت و مدار را نجات میداد.

بسته فیوز را انتخاب کنید:

مانند اکثر موارد مهم کاربرد شما مشخص میکند چه نوع فیوزی را شما باید استفاده کنید.شما ممکن است به یک فیوز ولتاژ بالا نیاز داشت باشید.در آمریکا محصولات معمولا از فیوز 1/4 اینچی و در اروپا(مانند ایران) بیشتر فیوزهای شیشه ای  5*20mm کاربردی هستند.برای خودروها فیوزهای تیغه ای در سراسر جهان استفاده میشوند.یک توزیع کننده برق می تواند شما را به سمت انتخاب نوع مناسب فیوز صنعتی سوق دهد. اگر از مسیرها بر روی PCB میخواهید حفاظت کنید،فیوزهای SMD مناسب ترین انتخاب برای شما هستند.

همچنین بخوانید : انتقال برق (dc (HVDC و تحلیل آن

فیوزهای تیغه ای
فیوزهای تیغه ای
فیوزهای شیشه ای
فیوزهای شیشه ای

فیوز SMD. به دلیل دارا بودن گیره های کوچک که گرمای لحیم کاری آن را از فیوز جدا میکند و تعویض فیوز را آسان میکند.

اغلب اوقات ، شما فقط باید محصولات مشابه محصولات خود را جستجو کنید و ببینید که از چه نوع فیوز استفاده می کردند. همانطور که دوستی داشتم و در این مورد میگفت  “این کار کپی نیست.  استفاده کردن از هنر قبلیست برای خلق هنری جدید. “

همچنین بخوانید :آموزش ساخت تابلو ال ای دی تبلیغاتی

سرعت فیوز را ارزیابی کنید:

پس از بسته بندی فیوز ، شاید در رابطه با آن مورد مهم بعدی این باشد که باید در مورد سرعت فیوز تصمیم بگیرید (شکل زیر)قبل از آنکه سیم ها یا خطوط انتقال جریان یا حتی مدار بیش از حد داغ شود فیوز خواهد سوخت .اما  اگر سرعت سوختن به درستی و دقت مورد توجه قرار نگیرد ،میتواند باعث شود تا فیوز  بر اثر اضافه بار لحظه ای نیز از بین برود و بسوزد.

منحنی زمان جریان توصیف می کند که فیوز در هر جریان معین با چه سرعتی شروع به سوختن خواهد کرد.توجه داشته باشید که فیوز 1آمپری پس از 10،000 ثانیه با دقیقاً 1آمپر خواهد سوخت
منحنی زمان جریان توصیف می کند که فیوز در هر جریان معین با چه سرعتی شروع به سوختن خواهد کرد.توجه داشته باشید که فیوز 1آمپری پس از 10،000 ثانیه با دقیقاً 1آمپر خواهد سوخت.

لامپ های رشته ای ، بارهای خازنی و منابع تغذیه خطی و سوئیچینگ هنگام روشن کردن آنها جریان زیادی به نام جریان هجومی نیاز دارند.همانطور که میدانید برق ورودی شهر AC بوده و در لحظاتی دارای مقدار صفر و در لحظاتی دارای مقدار حداکثر آن یعنی 220*1.4 ولت است.بنابراین بسیار مهم است این نکته را در نظر داشته باشید که هنگامی که دستگاه مورد نظر خود را روشن میکنید ، ممکن است در هر بازه ای از صفر تا حداکثر مقدار ولتاژ برق باشید.این موضوع پالس جریان بزرگتر و کوتاه تری ایجاد می کند که می تواند به فیوز ضربه ای لحظه ای ایجاد کند.

همچنین بخوانید »توضیح ساده انواع نمادهای اتصال زمین الکتریکی

اندازه فیوز:

امروزه اشتباه بسیار متداول و فاحشی که در بعضی طراحان مدارات دیده میشود پرداختن به این موضوع است که فیوز انتخابی آن ها بسیار نزدیک به مقدار بار پیشبینی آن هاست بدون در نظر گرفتن یک حاشیه ایمنی.(حتی در مواردی دیده شده متاسفانه جریان در سمت ولتاژ بالای ترانسفورماتور سمت بار در نظر گرفته شده است برای فیوز.)

نکته مهم دیگری که باید در نظر گرفته شود فرکانس است.درصورتی که برای مثال دستگاه ساخته شده ی شما میتواند در هر دو فرکانس 50 و 60 هرتز عمل کند ، این نکته را در نظر داشته باشید که با کاهش فرکانس ، ترانسفورماتور جریان بیشتری میکشد.درصورتی که حاشیه امنیتی برای جریان اضافه بار لحظه ای را در نظر نگرفته باشید ، فیوز شما قبل از عملکرد مناسب مدار خواهد سوخت.

همچنین بخوانید » درایو موتور های DC بخش سوم

بخشی از یک تجربه:

مدتی قبل از من خواسته شد تا در یک شرکت تست نیمه هادی استانداردهای مورد نیاز برای انجام برخی تست ها را در اختیارشان قرار دهم.این درحالی بود که مهندس قبلی فیوزها رو براساس حداکثر توانایی اون ها در جریان کشیده شده ازشون برای هزاران منابع تغذیه طبقه بندی کرده بود.من مجبور شدم کد ملی برق (National Electrical Code)و مقررات مربوط به مدارهای پایه ای رو بیرون بیارم تا ثابت کنم که مدار شکن ها(یا فیوزها) رو براساس سیم در حال تغذیه دستگاه اندازه می گیرند – نه حداکثر بار مورد انتظار که هرگز در دنیای واقعی اتفاق نمی افتد.خوشبختانه این موضوع در نهایت سبب صرفه جویی بسیار زیادی در هزینه های اون شرکت شد.

دقیقا همین موضوع رو زمانی که کولر گازی 4 تنی خونه رو با شخصی بررسی میکردیم متوجه شدیم.استفاده از بریکری 70 آمپری برای کولر گازی ای که هرگز خود کولر گازی در مراحل راه اندازی و یا عملکرد پیوسته این نیاز رو نداشت.البته لازم به یادآوریست برخی فیوزها مانند فیوزهای برق خانه عموما به منظور جلوگیری از سوختن سیم ها و نه محافظت از یک بار مشخص انتخاب میشود.

برای انتخاب فیوز مناسب تمامی پارامترها مانند نسوختن سیم را باید در نظر بگیرید و فقط 10 درصد بالاتر از جریان عملکردی در نظر گرفتن کافی نیست.درصورت امکان جریان عملکرد را در تمامی شرایط ، تمامی دماها و کل بازه ی یک فرکانس (درصورت ورودی ac) محاسبه کنید.درک کنید که هر سیستم قدرت با یک باس دی سی در هنگام روشن شدن دارای جریان ورودی زیاد است. فیوز باید در برابر این جریان مقاومت کند ، حتی اگر برخی از کودکان در چند ثانیه دهها بار سوئیچ خاموش و روشن را بزنند.

همچنین بخوانید » آموزش کامل و روان تست قطعات الکترونیکی

قابل تصور است که رنج فعلی فیوز شما دو برابر یا حتی 10 برابر جریان عملیاتی شود.این وظیفه شماست که عملکرد فیوزهای مزاحم را از بین ببرید ، ضمن اینکه مطمئن شوید که هرگونه اتصال کوتاه یا خرابی مدار باعث میشود فیوز بطور کامل سوخته شود. همانطور که در بالا ذکر شد ، شما ممکن است یک فیوز با کندی را امتحان کنید تا از مشکل جریان های هجومی راه اندازی یا اضافه بار فائق آیید ، در حالی که هنوز مدار خود را از آتش گرفتن محافظت می کنید.

در صورت وجود استقبال کاربران این پست کامل تر خواهد شد و اطلاعات جزئی بیشتری راجب فیوزها در ادامه ارائه خواهد شد…

‫0/5 ‫(0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید