نماد سایت ایران پاور

اگر به باطری ماشین دست بزنیم چه میشود؟

باتری ماشین

باتری ماشین

باتری ماشین:

تا به حال فکر کرده اید در صورت قرار دادن دو دست خود در خروجی باتری ماشین چه اتفاقی رخ میدهد و علت آن چیست؟اگر یک آچار و یا جسم فلزی را در دو سر باتری ماشین قرار دهیم چه رخ میدهد؟

خب با سایت ایران پاور همراه باشید تا 3 تست را در این مورد انجام دهیم :

ابتدا با دو دست خود باتری ماشین را لمس میکنیم :

قرار دادن دو دست بر روی باتری ماشین

خب،همانطور که مشاهده میکنید هیچ اتفاقی رخ نداد.ما زنده هستیم و شما همچنان نتایج این پست رو در ادامه میتونین بخونین:)

اما علت آن چیست ؟ اجازه دهید جریان عبوری از دستم را اندازه بگیرم. (انگشت راست من بر روی پروب منفی بوده و مولتی متر بر روی وضعیت 2ma است.)

جریان عبوری از دستان

همانطور که مشاهده میکنید جریان عبوری تنها 0.026 میلی آمپر است (خوشبختانه) که با احتساب ولتاژ 12 ولت ، توانی برابر با 12V × 26µA یعنی 312 میکرو وات به من منتقل میکند. 

هیچ موجود زنده یا غیر زنده ای فکر میکنم با 312 میکرو وات نسوزه 🙂 .

شاید تعجب کنید چطور یک باتری که توانایی ارائه 1000 آمپر جریان را دارد،تنها 26 میکرو آمپر به بدن من منتقل کرد.علت این کم بودن جریان در این مورد ، مقاومت است! مقاومت پوست انسان بسیار بالا و در حدود 10000 الی 100000 اهم است.همچنین میدانیم که جریان حاصل ولتاژ تقسیم بر مقاومت است.

آزمایش دوم :

حال اگر یک آچار (با مقاومت تقریبی صفر) بر دو سر باتری اعمال شود چه رخ میدهد ؟ جریانی برابر با 12 ولت تقسیم بر عددی نزدیک به صفر که عددی نزدیک به بینهایت میشود.حال با وجود داشتن محدودیت در این باتری ،احتمالا جریانی نزدیک 1000 آمپر لحظه ای خواهیم داشت که توان انتقالی به آچار برابر با 12000 وات خواهد شد.این توان قطعا قابلیت ذوب کردن آچار مورد آزمایش را خواهد داشت.

آچار مورد آزمایش در بالا. آچار سالم در پایین

به عنوان آزمایش سوم مرتبط با این بخش فرض کنید باتری 9 ولتی ای را در دستان خود گرفته اید.همانطور که قابل ملاحظه است هیچ تغییری در سطح پوست دستان خود حس نمیکنید.اگر همین باتری را بر روی زبان خود قرار دهید به علت کم بودن مقاومت سطح زبان نه تنها تغییر بر روی سطح زبان خود حس میکنین بلکه با ادامه داشتن این روند زبانتان آسیب جدی میبیند.(نگین نگفتی 🙂 )

 

 

‫0/5 ‫(0 نظر)
خروج از نسخه موبایل