نماد ترانس جریان و ولتاژ

نماد ترانس جریان و ولتاژ


مقدمه :

به دلیل استفاده بسیار زیاد ترانس های اندازه گیری جریان در کاربردهای مرتبط با تجهیزات الکترونیک قدرت و همچنین سیستم های قدرت ، امروز در سایت ایران پاور بر آن شدیم تا به طور کامل شما را با نحوه عملکرد و تفاوت آن با ترانس های اندازه گیری ولتاژ آشنا کنیم

از آنجایی که انتقال و توزیع انرژی الکتریکی بصورت جریان متناوب باصرفه تر بوده و دارای راندمان بیشتری می باشد، اغلب شبکه های قدرت الکتریکی بصورت جریان متناوب طراحی می گردند. یکی از مزایای انتقال جریان متناوب امکان استفاده از ترانسفورماتور می باشد. البته در بعضی از شبکه ها که انرژی الکتریکی را به مسافت طولانی منتقل می کنند استفاده از جریان مستقیم مناسب تر برآورد شده است.

بصورت کلی ترانسفورماتور  از طریق میدان های مغناطیسی  انرژی الکتریکی را از ولتاژی به ولتاژ دیگر تبدیل می کند و همچنین ترانسفورماتور می تواند جریان و امپدانس را نیز تبدیل کند .

ترانسفورماتور های اندازه گیری از جریان یا ولتاژ نمونه برداری نموده و در مقیاس مشخصی که بر روی بدنه آن ها این نسبت مشخص شده است جریان یا ولتاژ نمونه برداری شده را کاهش  یا افزایش می دهند و از آن برای نمایش یا استفاده در سیستم کنترلی بهره می برند .

.

نحوه قرار گیری ترانس ولتاژ و جریان
نحوه قرار گیری ترانس ولتاژ و جریان

ترانسفورماتور جریان (CT) :

ترانسفورماتور جریان با استفاده از سیگنال جریان کوچک میتواند در کاربردهایی مانند حفاظت،کنترل و اندازه گیری استفاده شود.ترانسفورماتورهای جریان ، مقدار بسیار زیاد جریان را به مقداری کوچک تبدیل میکنند تا برای عملکرد رله ها و سایر تجهیزات متصل به سیم پیچ ثانویه مناسب باشد.

ترانسفورماتور پتانسیل (PT) :

این ترانسفورماتور به منظور کاهش ولتاژ به مقدار پایین تر و فراهم آوردن ایزولاسیون بین ولتاژ بالای شبکه ی قدرت و رله ها و سایر تجهیزات متصل به ثانویه استفاده میشود.

تفاوت ها :

1.CT برای اندازه گیری جریان و PT به منظور اندازه گیری ولتاژ استفاده میشود.

2.CT به صورت سری با شبکه ی قدرت قرار میگیرد.درحالیکه PT میتواند به عنوان ترانسفورماتور موازی در نظر گرفته شود.

3.تعداد دور های ثانویه ی CT بیشتر از اولیه هستند.(به منظور داشتن جریان کمتر در ثانویه در حالیکه اولیه جریان بالای بار نامی از آن عبور میکند.)درحالیکه تعداد دورهای ثانویه ی PT کمتر از اولیه ی آن هستند.(به منظور داشتن ولتاژ بسیار کمتر در ثانویه ترانس )

4.ثانویه ترانسفورماتور جریان هرگز نباید مدار باز شود.اگر این اتفاق رخ دهد ،آنگاه هیچ mmf در ثانویه وجود ندارد تا با mmf تولید شده در اولیه بخاطر عبور جریان مخالفت کند و بنابراین تمامی mmf تولید شده در اولیه بر روی هسته ی ترانسفورماتور اعمال میشود. 

درحالیکه ثانویه ی ترانس ولتاژ میتواند مدار باز شود بدون آنکه آسیبی به ترانسفورماتور و عملکرد آن وارد شود.

5.جریان اولیه در ترانسفورماتورهای جریان مستقل از مدار ثانویه و شرایط آن هستند(مقدار بار).درحالیکه جریان اولیه ی تراس ولتاژ کاملا به مدار ثانویه و شرایط آن وابسته است.

6.با استفاده از ترانس جریان 5 آمپر میتوان جریان بسیار بالایی در حدود 200 آمپر و با استفاده از ترانس ولتاژ 120 ولت میتوان ولتاژ بسیار بالایی در حدود 11کیلو ولت را اندازه گرفت.

 

ترانسفورماتور جریان و ولتاژ
ترانسفورماتور جریان و ولتاژ
ترانسفورماتور ولتاژ و جریان در نقشه
ترانسفورماتور ولتاژ و جریان در نقشه
نماد ترانس جریان و ولتاژ
نماد ترانس جریان و ولتاژ

 

همچنین بخوانید : کتاب حفاظت سیستم های قدرت دکتر خدرزاده 

جزوه پایش وضعیت سیستم های قدرت و ترانسفورماتورهای دکتر اکبری

چرا انتقال برق سه فاز است؟

‫5/5 ‫(1 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید