نماد سایت ایران پاور

جزوه الکترونیک قدرت محمد توکلی بینا

مقدمه :

 

با پیشرفت تکنولوژی و استفاده ی روز افزون از عناصر نیمه هادی (دیودها ، igbt ها و …) استفاده از یک منبع مناسب برای آشنایی با نحوه ی عملکرد این عناصر لازم و ضروری به نظر میرسد. در سطح ابتدایی ، میتوان گفت الکترونیک قدرت علمی است که درآن مباحث مربوط به ساخت مبدل ها با استفاده از مدارها و کلیدهای الکترونیک قدرت به منظور تبدیل انرژی الکتریکی از یک نوع به نوعی دیگر ارائه میشود.

در مصارف مختلف انرژی الکتریکی مانند خانگی، کشاورزی ، صنعتی و تجاری نیاز به شکل های مختلف انرژی الکتریکی اعم از انرژی الکتریکی (DCیا مستقیم) با دامنه و فرکانس ثابت و یا متغیر و یا انرژی الکتریکی (ACیا متناوب) با دامنه و فرکانس ثابت یا متغیر میباشد.به همین جهت از مبدل ها برای تبدیل انرژی الکتریکی از یک شکل به شکل دیگر استفاده میشود.

از مهم ترین مبدل های الکترونیک قدرت میتوان به برشگرها (مبدل های DC به DC) ، یکسوسازها (مبدل های ACبه DC) ،اینورترها (مبدل های DC به AC) و همچنین سیکلوکانورترها (مبدل های AC به AC) اشاره کرد.

جزوه ی حاصل عمدتا شامل سرفصل های زیر بوده و بخشی از سوالات کتاب الکترونیک قدرت اریکسون نیز در آن توسط استاد مربوطه دکتر محمد توکلی بینا(استاد تمام دانشگاه صنعتی خواجه نصیر) حل شده است :

 

مباحث جزوه :

1-تحلیل و طراحی مبدل های dcبه dc باک ، بوست ، باک-بوست و کاک در حالت dcm و ccm (به ترتیب مد گسسته و پیوسته ی کاری)

2-تحلیل مبدل های بخش اول در صورتی که سلف و منبع ولتاژ ایده آل در نظر گرفته نشوند.(دارای مقاومت درونی باشند)

3-انواع سوئیچ های قدرت و تفاوت آن ها با یکدیگر

4-مبدل های ایزوله ی پل تمام (full-bridge) و نیم پل (half-bridge) و مستقیم (forward) و پوش پول و فلای بک

5-مبدل های رزونانسی و به دست آوردن گین در آن ها

6-آشنایی با مدولاسیون pwm(مدولاسیون پهنای پالس) و سوئیچ زنی نرم (soft switching)

 

 

‫0/5 ‫(0 نظر)
خروج از نسخه موبایل