مقدمات سیم پیچی :

میدانیم که با عبور جریان الکتریکی از یک رشته سیم، در اطراف آن یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌شود. حال اگر سیم مورد نظر خود را به‌صورت حلقه ای در آوریم، شار مغناطیسی در فضای داخل حلقه و به خصوص در مرکز آن متمرکز می‌شود. اگر این حلقه سیم بر روی یک ماده مغناطیسی پیچیده شود، تمرکز شارها و قدرت آن ها بیشتر نیز خواهد شد.

 

با افزایش تعداد این حلقه‌ها شار تولیدی نیز افزایش می‌یابد. به تعدادی حلقه که بر روی یک قرقره پیچیده شده باشند سیم پیچ و به عمل پیچیدن آن سیم‌پیچی گفته می‌شود.

 

تمامی ماشین‌های الکتریکی به سیم‌پیچ نیاز دارند. همچنین سیم‌پیچ‌ها همچنین مهمترین قسمت ترانسفورماتورها هستند. عمل سیم پیچی ترانس مهمترین قسمت ساخت ترانسفورماتور است که در این جزوه به آن پرداخته خواهد شد.

 

طراحی سیم پیچی :

در ابتدا برای شروع سیم پیچی باید سیم‌پیچ را طراحی کنیم. یعنی باید ابتدا تعداد دور و سیم مورد استفاده را تعیین کرده و قرقره مناسب را انتخاب کنیم. باید با استفاده از مقدار توانی که ترانسفورماتور برای آن ساخته می‌شود می‌توان ابعاد هسته را انتخاب کرد. هسته‌ها معمولاً دارای بوبین (قرقره) آماده هستند ولی در صورتی که هسته انتخابی ما دارای بوبین نبود می‌توانیم برای آن بوبین بسازیم. ساخت بوبین می‌تواند در ساده ترین حالت شامل قرار دادن چند تکه پلاستیکی، مقوایی یا چوبی در کنار هم و چسباندن آن‌ها با چسب مایع باشد.

 

درصورت لزوم به بوبین محکم‌تر و دقیق‌تر می‌توانید از تراشکاری قطعات پلیمری نیز جهت ساخت بوبین استفاده کنید. پس از آماده‌سازی بوبین سیم مورد نظر را به طول تقریبی ای که از تعداد دور حدس میزنید آماده کنید.

 

باید دقت شود که سیم مورد استفاده برای ترانسفورماتورها عموماً سیم لاکی است.(با قطرهایی در حدود بین 0.07میلی متر الی 2 میلی متر) مقداری سیم افشان، وارنیش، چسب کاغذی، قلع، هویه و فندک جهت حرارت دادن به وارنیش نیز فراهم کنید.

مباحث جزوه :

در این جزوه ابتدا به مباحث مقدماتی ترانسفورماتور ،اجزای ترانسفورماتور و ساختمان ترانسفورماتور میپردازد سپس به محاسبات عملی سیم پیچی ترانس پرداخته شده و در هفت مرحله ترانسفورماتور مورد نظر طراحی میشود.

 

سپس در ادامه به آزمایش های بی باری ، بارداری و اتصال کوتاه ترانس پرداخته و به طراحی ترانسفورماتورهایی با یک ورودی و چند خروجی میپردازد.(مورد استفاده در مبدل های قدرت با چندین خروجی)

 

در انتها مباحث اتوترانسفورماتور یا ترانسفورماتور صرفه ای به همراه طراحی سیم پیچی عملی گفته شده و مروری بر انواع سیم پیچی های ماشین های dc میشود.(شامل نحوه ی بالانس پیچیدن آرمیچر در حالت سیم پیچ موجی و یا سیم پیچ حلقوی (درهم))این جزوه که به همکاری مهندس خانیان تهیه شده است جزوه ی کاملی در سیم پیچی ها به زبان ساده به شمار میرود.

 

بخش دانلود :

 

‫5/5 ‫(1 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید