نماد سایت ایران پاور

دانلود کامل ترین دستور کار آزمایشگاه مدار منطقی

مقدمه :

مهندسی الکترونیک یکی از گسترده ترین و مهم ترین عرصه ها دانش بشری است که در سلطه انسان بر پدیده های طبیعی و کنترل هوشمند فرآیند های طبیعت در جهت رفاه و آسایش آدمی نقشی بی همتا داشته است .

دامنه کاربرد سیستم های الکترونیکی از یک سو به انواع حسگرهای میکرو سیسستم و از سوی دیگر به انواع عمل کننده های الکتریکی وسعت می یابد.

بین این دو حد ، سیستم های الکترونیکی آنالوگ و دیجیتال برای آماده سازی سیگنال های اطلاعات ، استخراج اطلاعات ، پردازش و محاسبات ریاضی سنگین قرار میگیرند.

مدار های الکترونیک دیجیتال ، درگذشته و در محدوده مدارات ساده تر به نام مدارهای منطقی نامیده میشدند.مدار های الکترونیک دیجیتال ، قابلیت انجام کارهای گوناگون همانند پردازش های بسیار سنگین ریاضی ، ذخیره و بازیابی اطلاعات و تحقق مدل های الکترونیکی از سیستم های واقعی را دارا می باشند.

مدارهای دیجیتال به دو گروه کلی مدارهای استاندارد ثابت (همانند گیت های استاندارد منطقی) و مدارهای قابل برنامه ریزی تقسیم میشوند.

دسته اول مدارهایی هستند که سخت افزار آن ها ثابت بوده و برنامه های نرم افزاری دلخواه را میتوان بر روی آن ها اجرا نمود.میکروپروسسورها و میکروکنترلر ها از این نوع هستند.

دسته دوم شامل مداراتی میباشند که پیکربندی سخت افزاری آن ها توسط کاربر نهایی طراحی و پیاده سازی میشوند.در این مدارها کدهای نرم افزاری طراحی ده ، پس از اعمال به مدار مورد نظر به صورت تعین یا تغییر معماری سخت افزاری عمل مینمایند.مدارات FPGA و CPLD از این دسته میباشند.

جزوه ی دستور کار(گزارش کار مدار منطقی ):

در آزمایشگاه مدار های منطقی به صورت عملی به بررسی و تمرین عملی نحوه کار با انواع مدارات دیجیتال استاندارد و همچنین مدارهای دیجیتال با سخت افزار قابل برنامه ریزی پرداخته میشود.

در دستور کار حاضر ، ابتدا مروری بر تئوری مورد نیاز برای فهم و طراحی مدارات مزبور پرداخته میشود.

در ادامه آزمایش های عملی به شکل ساخت مدار دیجیتال استاندارد و همچنین برنامه ریزی مدارهای با معمار قابل تغییر ارائه میشوند تا دانشجو در طی این آزمایش ها به درک عملی از روش های طراحی و کارکرد این مدار ها دست یابند.

دکتر داود آسمانی

 

‫0/5 ‫(0 نظر)
خروج از نسخه موبایل