نماد سایت ایران پاور

توضیح ساده انواع نمادهای اتصال زمین الکتریکی

مقدمه :

گراند(اتصال زمین الکتریکی) نقطه ی مرجعی در مدارهای الکتریکیست.این نقطه معمولا به عنوان مرجع برای اندازه گیری های ولتاژ استفاده میشود. امروز میخواهیم در سایت ایران پاور تفاوت نماد های زیر را با یکدیگر بررسی کرده و کاربرد هر یک را به طور کامل شرح دهیم.

انواع گراند

 

1.زمین :

متداول ترین مرجع الکتریکی خود زمین هست.سیستم های قدرت معمولا در چندین نقطه زمین میشوند .این نماد(اتصال زمین الکتریکی) از چندین صفحه موازی برای هدایت مناسب تشکیل شده و در زیر خاک دفن میشود.همانطور که میدانید زمین (خاک زیر پای ما و نه سیاره زمین) به عنوان منبعی از الکترون ها در نظر گرفته میشود و به عنوان نقطه ی مرجع برای تمامی سیم ها و کابل های الکتریکی موجود در خانه ی ما نیز در نظر گرفته میشود.

مثالی از تجهیز مورد تست زمین شده

مثالی دیگر از این نوع زمین را در تصویر زیر که مربوط به یک زمین یک خانه است مشاهده میکنید .

میله زمین مربوط به یک خانه

2. Chassis Ground (گراند شاسی):

از این نماد معمولا هنگامی استفاده میشود که یک محفظه فلزی یا بخشی فلزی از یک تجهیز مانند تقویت کننده یا اسیلوسکپ به عنوان مرجع مدار الکتریکی در نظر گرفته شود. این نوع از گراند برای سلامتی انسان خطرناک نبوده و خطر برق گرفتگی انسان را تهدید نمیکند.در شکل های زیر میتوانید مثال هایی از این نوع از گراند را مشاهده کنید.

ترمینال منفی باتری به شاسی ماشین متصل شده است.این نقطه مرجعی برای تمامی تجهیزات الکترونیکی موجود در خودروی شماست.
مثالی از گراند chassis(شاسی)

3.سیگنال گراند SIGNAL GROUND:

این نوع از گراند متداول ترین در بین طراحان است و گره مرجع برای مدارات ما بر روی PCB نیز میتواند باشد.معمولا به صورت فیزیکی و به شکل یک سطح میتواند مورد اجرا قرار بگیرد . نمادهای گراند نقطه مرجع عمومی را نشان میدهند.حتی اگر دو نوع قبلی اتصال وجود نداشته باشد باید یک نقطه یا ولتاژ را به عنوان مرجع به صورت گراند در نظر بگیریم. در تجهیزاتی که ایزولاسیون الکتریکی بین بخش های مختلف مدار وجود دارد دو نماد گراند یا بیشتر نیاز است .

همچنین بخوانید : انتقال برق HVDC و تحلیل دقیق آن

استفاده کردن از سیگنال گراند که میتواند از نقطه مرجع مدار به ما بینش بدهد.

در شکل زیر نمونه ی دیگری از زمین ها(مراجع) در نظر گرفته شده را مشاهده میکنید که از یکدیگر ایزوله شده اند.

مثالی از زمین های ایزوله شده.توجه کنید در سمت چپ بخش DC یک نماد گراند و سمت AC راست نماد دیگری دارد.

همچنین بخوانید : مدار فلاشر با ورودی 220 ولت

4. گراند های آنالوگ و دیجیتال :Analog and digital ground

در مداراتی که در آن ها ترکیبی از مدارات دیجیتال و آنالوگ به صورت یکپارچه وجود دارند بسیار مهم است تا از تداخل جریان های سوئیچینگ دیجیتال با سیگنال های آنالوگ جلوگیری شود. برای مثال در مدارات صوتی در صورتی که این نکته رعایت نشود میتواند باعث ایجاد نویز های صوتی بر روی صدای خروجی شود.راه حل این مشکل این است که گراندهای دیجیتال و آنالوگ را ایجاد کرده و تنها در یک نقطه آن ها را به یکدیگر متصل کنیم.بنابراین جریان ها در گراند دیجیتال نمیتوانند هیچ گونه نوسان ولتاژی در گراند صدا ایجاد کنند.

مثالی از جداکردن گراند آنالوگ و دیجیتال.معمولا این اتصال باید تا حد ممکن به منبع تغذیه مشترک نزدیک باشد.

 

برای اطلاعات بیشتر راجب مرجع دهی الکتریکی و اتصال زمین الکتریکی میتوانید استاندارد IEEE Std 315-1975 را مطالعه کنید.

‫0/5 ‫(0 نظر)
خروج از نسخه موبایل