پرسش و پاسخ ایران پاور

پرسش و پاسخ ایران پاور


متن پرسش از طرف کاربر کانال :

سلام عیدتون مبارک باشه مهندس
من یه سوال واسم پیش اومده در حین خوندن یک مقاله اگر ممکن هست راجبش توضیح بدین 
ولتاژ مد مشترک در اینورتر رو ممکنه یه توضیحاتی راجب اهمیتش و اندازه گیریش بفرمایین؟

 

پاسخ پرسش :

سلام ممنون از لطفتون.بر شما هم مبارک باشه

ولتاژ مد مشترک یا common mode در اینورتر :
ولتاژ مد مشترک در اینورتر به صورت زیر تعریف میشه :
Vcm=(Vag+Vbg+Vcg)/3
که Vag و Vbg و Vcg ولتاژ های پایانه ی اینورتر هستند نسبت به زمین.به طور کلی اندازه گیری این ولتاژ کار راحتی نیست اما نشدنی هم نیست.یکی از راه های اندازه گیری ولتاژ مد مشترک این هست که با استفاده از شبکه ی مقاومتی Y(یا همون ستاره) شما یک مقاومت در قسمت نوترال یا وسط ستاره قرار میدین و به زمین متصلش میکنین. (ولتاز بین نقطه خنثای بار و زمین سیستم تعریف می شود)

اگر کنجکاو هستین دلیل اهمیت ولتاژ مد مشترک رو بدونین ادامه مطلب رو هم میتونین مطالعه کنید :

همونطور که مطلع هستین اینورترهای PWM به طور گسترده ای در کاربردهای گوناگون صنعتی، تجاری و خانگی، نظیر درایوهای موتور AC بکار می روند. این اینورترها به منظور تولید شکل موج های PWM، از وسایل کلیدزنی نیمه هادی استفاده می کنند. پیشرفت وسایل کلیدزنی سرعت بالا، افزایش فرکانس کلیدزنی اینورترهای PWM و در نتیجه، بهبود مشخصه های کاری آن ها را سبب شده است. برای مثال، افزایش فرکانس کلیدزنی اینورتر به طور قابل ملاحظه ای، محتوای هارمونیکی شکل موج های خروجی اینورتر را کاهش می دهد(THD). هرچند، این پیشرفت ها می توانند مشکلات نا خواسته ای را به دنبال داشته باشند که از تغییرات پله ای ولتاژ و جریان ناشی می شوند.

اینورترهای سه فاز :

در کاربردهای سه فاز این اینورترها، به دلیل اینکه تکنیک های PWM اعمال شده، پالس‌های خروجی نامتقارن را تولید می کنند، ولتاژ مد مشترک ظاهر می شود که به صورت ولتاز بین نقطه خنثای بار و زمین سیستم تعریف می شود. این ولتاژ، منبع اصلی بسیاری از مشکلات نامطلوب در سیستم های درایو موتور است که در کاربردهای فرکانس بالا با بکارگیری وسایل کلیدزنی سریع بدتر می شوند.

ولتاژ مد مشترک به همراه تغییرات سریع ولتاژ، مشکلات جدی را به همراه خواهند داشت که عبارتد از: جریان های نشتی که از طریق خازن های پارازیتی داخل موتور به زمین راه می یابند، تداخلات الکترومغناطیسی هدایتی و تشعشعی و ولتاژ شفت و جریان های یاتاقان، که کاهش طول عمر موتور را به همراه خواهند داشت و همچنین، تداخلات الکترومغناطیسی تولید شده توسط چنین سیستم هایی، عملکرد تجهیزات الکتریکی اطراف را تحت تأثیر قرار می دهد.

بنابراین، طراحان سیستم های درایو باید ولتاز مد مشترک و تداخلات الکترومغناطیسی و همینطور، روش های کاهش اون ها رو به عنوان فاکتورهایی مهم در طراحی های خود در نظر بگیرند تا از آثار نامطلوب آن‌ها اجتناب کنند. به طور کلی، مقالات یا روش های پیشنهادی برای کاهش این آثار مضر به طور کلی بر روی دو روش تمرکز دارند: 1.تغییر ساختار فیزیکی سیستم درایو و2. بهبود الگوریتم کنترلی اینورتر.

موفق باشید.

 

برای مشاهده سایر پرسش ها و پاسخ ها اینجا کلیک کنید.

 

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید