مقدمه :

 

اولین باری که این وسیله را می‌بینید اصلاً تصور نمی‌کنید که بتواند شما را خنک کند چون هیچ بخش متحرکی در آن دیده نمی‌شود. ولی وقتی که پنکه را روشن می‌کنید، از حلقه آن باد خارج می‌شود. حال سؤال اینست که این پنکه بدون پره چگونه کار می‌کند؟
یک جاروبرقی که جریان هوایی در حدود 55 مایل بر ساعت را تولید میکند به صورت معکوس شده تصور کنید.تعدیل کننده ی هوای شرکت دایسون (Dyson)(( اولین شرکت سازنده ی این نوع از پنکه ها ))جریان هوای خنکی بسیار شبیه به فن های دارای پره به شما میدهد.
اما این پنکه به راستی چگونه کار میکند؟!

اگرچه به آن یک پنکه ی بدون پره گفته میشود اما در حقیقت چنین نیست و پره ها درون پایه ی این پنکه مخفی شده اند.این بخش از پنکه تا 20 لیتر بر ثانیه(در حدود سه برابر حجم کل شش های ما) هوای محیط را به درون خود مکش میکند.دقیقا به همان اندازه ای که جاروبرقی های خانگی انجام میدهند!

 

درون پایه های این پنکه ها از یک موتور الکتریکی بدون برس و جاروبک استفاده شده است که 9 پره ی همسان را میچرخاند.این موتورها توانایی کنترل سرعت دقیق پنکه را داشته و علاوه بر آن نسبت به موتورهای دارای برس نسبتا کم صداتر هستند.

 

 پایه ، فشار اضافی ای ایجاد میکند تا عمل مکش هوا و فرستادن آن به بخش حلقه ها سریع تر رخ دهد.

مقایسه پنکه های سنتی با پنکه بدون پره شرکت دایسون dyson

 

هوای عبوری از کانال موجود در پایه ، از مسیری منحنی شکل عبور میکند و از شکاف های 16 میلی متری کوچک در اطراف قاب فن در شیب زاویه 16 درجه ای خارج می شود.

 

در ابتدا شما ممکن است فکر کنید که این فقط سبب ضربه هوا به شکل سطح استوانه می شود، اما به دلیل قوانین دینامیک سیالات تحریک و جذب(inducement and entrainment)، این باعث می شود که هوای اطراف نیز از مناطق مختلف اطراف فن جذب شود.

 

نمای کلی از شکاف قاب

 

نمایش جریان هوای تحریک و جذب شده

 

با استفاده از این قوانین ، دایسون ادعا میکند که خروجی جریان هوا 15 برابر بیشتر از مقدار هوایی است که توسط موتور پایه گرفته شده است.نتیجه ی آن ، یک استوانه پر از هواست. به عبارت دیگر این شرکت مدعی آن است که این پنکه ها در حدود 15 برابر پنکه های سنتی برای شما کارایی دارند.

 

 

قیمت :

محدوده قیمت این پنکه ها ممکن است اندکی فراتر از پنکه های سنتی باشد و میتواند دارای مقداری سر و صدا نیز باشند (بسته به نوع آن ها) اما مهم ترین مزیت آن ها این است که شما میتوانید از این پنکه ها در اطراف کودکان استفاده کنید بدون آن که خطر در دسترس بودن پره ها آن ها را تهدید کند.
‫0/5 ‫(0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید