ترانسفورماتور

ترانسفورماتور


امروز میخواهیم در سایت ایران پاور با علت گران تر بودن و برخی تفاوت های ترانسفورماتور های نوع خشک با نوع روغنی مقایسه کنیم.

به طور کلی ترانسفورماتور  نوع خشک گران تر است زیرا نیاز به ابعاد فیزیکی بزرگتر دارد تا بتواند خاصیت خنک کنندگی کافی سیم پیچ را فراهم کند.بنابراین این ترانسفورماتور ها در حین کارکردن در نزدیکی توان نامی نیازمند سیستم خنک کنندگی اجباری (Forced Cooling) است.این نوع از ترانسفورماتور ها به منظور سیستم سرمایش و همچنین امنیت باید درون محفظه ای قفس مانند باشند.

ترانسفورماتور

سیم پیچ این نوع از ترانس ها اغلب از آلومینیوم ساخته شده که دارای مشخصات انبساطی شبیه به رزین است که سبب بزرگتر شدن فضا نسبت به سیم پیچ مسی میشود.

سیم پیچ ها در ترانسفورماتور نوع خشک بیشتر گرم شده و تلفات RI^2 بیشتر خواهد بود.بنابراین راندمان این نوع از ترانسفورماتور ها از نوع روغنی کمتر است. همچنین ترانسفورماتورهای نوع خشک در سازه های مرتفع ترجیح داده می شوند ، چرا که این تصور وجود دارد خطر آتش سوزی کمتری نسبت به ترانسفورماتورهای با قدرت خنک کننده روغن وجود دارد.

در شکل زیر پلاک نام یک ترانسفورماتور نوع خشک 1 مگاول آمپر رزینی TX مشاهده میکنید.

پلاک ترانسفورماتور خشک 1 مگاولت آمپر
پلاک ترانسفورماتور خشک 1 مگاولت آمپر

روغن رسانای گرمایی بسیار بهتری است ، بنابراین در توان های برابر یک ترانسفورماتور پر از روغن معمولاً از بسیار کوچکتر است و اغلب برای ساخت مواد کمتری نیاز داشته و ارزان تر است.

‫0/5 ‫(0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید