الگترونیک قدرت2

الگترونیک قدرت2


مقدمه :

با پیشرفت سریع تکنولوژی و استفاده ی روز افزون از عناصر نیمه هادی (دیودها ، igbt ها و …) استفاده از یک منبع مناسب برای آشنایی با نحوه ی عملکرد این عناصر لازم و ضروری به نظر میرسد. در سطح ابتدایی ، میتوان گفت الکترونیک قدرت علمی است که درآن مباحث مربوط به ساخت مبدل ها با استفاده از مدارها و کلیدهای توان بالای قدرت به منظور تبدیل انرژی الکتریکی از یک نوع به نوعی دیگر ارائه میشود.

در مصارف مختلف انرژی الکتریکی مانند خانگی، کشاورزی ، صنعتی و تجاری نیاز به شکل های مختلف انرژی الکتریکی اعم از انرژی الکتریکی (DCیا مستقیم) با دامنه و فرکانس ثابت و یا متغیر و یا انرژی الکتریکی (ACیا متناوب) با دامنه و فرکانس ثابت یا متغیر میباشد.به همین جهت از مبدل ها برای تبدیل انرژی الکتریکی از یک شکل به شکل دیگر استفاده میشود.

 

یکی از دروس بسیار مهم در دوره ی ارشد برای دانشجویان رشته الکترونیک قدرت و ماشین های الکتریکی درس های الکترونیک قدرت 1 و الکترونیک قدرت 2 هستند. در دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی ، الکترونیک قدرت 1 شامل مباحثی همچون ، انواع مبدل های dc به dc (باک ،بوست،باک-بوست،کاک،سپیک و…) به صورت ایزوله (با ترانس ) و بدون ایزولاسیون(بدون ترانس) همچنین حفاظت های مرتبط با سوئیچ ها و مبدل های رزونانسی مورد بحث و بررسی همه جانبه قرار میگیرند.

در اینجا میتوانید جزوه الکترونیک قدرت 1 دکتر محمد توکلی بینا استاد تمام دانشگاه صنعتی خواجه نصیر را به رایگان دانلود کنید.

 

 

 

 

مباحث مطرح شده در الکترونیک قدرت 2 جزوه دکتر کریم عباس زاده:
فصل اول شامل :

مباحث مقدماتی و پایه و همچنین ac به dc ها

فصل دوم :

مبدل های dc به ac (شامل تک فاز و سه فاز و با بار اهمی و با بار RLC)

معرفی انواع مدولاسیون عرض پالس pwm

سه فاز (شش پله ها ،انواع pwm ها و svpwm)

اینورتر z-source 

فصل سوم :

اینورترهای چند سطحی توان بالا (مانند ساختار دیود کلمپ یا NPC ، خازن شناور یا fliying capacitor ، و ساختار H-bridge)

فصل چهارم :

انواع مبدل های AC به AC 

یادآوری برشگرهای AC-AC

سیکلوکانورترها

ماتریس کانورترها و مدولاسیون مبتنی بر آن ها

 

از مراجع اصلی این درس
1. کتاب HIGH-POWER CONVERTERS AND AC DRIVES تالیف BIN-WU که ترجمه شده ی این کتاب را میتوانید از اینجا  که مرتبط به سایت خرید انتشارات دانشگاه علم و صنعت است خرید کنید.
2.کتاب الکترونیک قدرت تالیف دکتر کریم عباس زاده 

 

بخش دانلود :

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید