مقدمه :

پیشتر در پست هایی راجب مزایای سوئیچ زنی نرم ، چگونگی پیاده سازی در مبدل ها و اهمیت آن صحبت کردیم.برای مشاهده ی این دو پست بر روی هرکدام میتوانید کلیک کنید :

سوئیچ زنی نرم چیست و پیاده سازی در مبدل های DC به DC پایه ؟

سوئیچ زنی نرم ZVS و ZCS چیست ؟

امروز میخواهیم به درخواست کاربر سایت ایران پاور بیشتر راجب سوئیچ زنی نرم صحبت کرده و یک مقاله ی با کیفیت از نظر علمی که دارای تجربه ی ساخت نیز هست را برای شما شبیه سازی کنیم.

مبدل DC به DC غیر ایزوله افزاینده :

مبدلی که امروز میخواهیم برای شما شبیه سازی کنیم مبدل شکل زیر است :

مبدل افزاینده با قابلیت ZVS و ZCS با توان بالا
مبدل افزاینده با قابلیت ZVS و ZCS با توان بالا

این مبدل در توان 2 کیلو وات به صورت عملی ساخته شده است.برای درک وضعیت ها و حالت های عملکرد این مبدل توصیه میکنیم حتما فیلم آپارات این شبیه سازی را مشاهده کنید : فیلم شبیه سازی این مبدل در آپارات اینجا کلیک کنید.

تصویر شبیه سازی در نرم افزار متلب :

مبدل DC به DC افزاینده با سوئیچ زنی نرم
مبدل DC به DC افزاینده با سوئیچ زنی نرم

نتایج شبیه سازی :

ولتاژ و جریان سوئیچ بالا :
ولتاژ و جریان سوئیچ بالا
ولتاژ و جریان سوئیچ بالا

همانطور که در شکل بالا قابل مشاهده است در حالت روشن شدن سوئیچ ZVS داریم به عبارت دیگر،هنگامی سوئیچ روشن میشود و جریان از آن عبور میکند که ولتاژ دو سر درین-سورس آن صفر شده باشد.

ولتاژ و جریان دیود بالا :
ولتاژ و جریان دیود بالا
ولتاژ و جریان دیود بالا

در شکل بالا نیز قابل مشاهده است در حالت روشن و خاموش شدن دیود ZCS در آن رخ میدهد و تلفات تغییر وضعیت دائمی در آن به حداقل مقدار خود میرسد.

 

منحنی توان خروجی بر حسب راندمان در این مبدل نیز به شکل زیر است.(برگرفته از مقاله ی مرجع)

توان خروجی بر حسب راندمان
توان خروجی بر حسب راندمان

در شبیه سازی انجام شده ، توان خروجی مقدار حدودی 1600 وات و راندمان مبدل حدود 95درصد رسید.علت برخی تغییرات را میتوان به مقادیر اسنابر های موجود در سوئیچ و دیود در شبیه سازی و یکسان نبودن صد درصدی بلوک ها با آنچه در عمل توسط نویسنده ی مقاله ساخته شده است دانست.

برای خرید فوری فایل شبیه سازی به همراه مقاله مرجع اینجا کلیک کنید.

نکته : شبیه سازی های انجام شده در متلب ورژن ۲۰۱۶a انجام شده اند که به راحتی در نسخه های بالاتر متلب نیز اجرا میشوند.توصیه ما برای کسانی که نسخه های قدیمی تر دارند در درجه اول ارتقای نرم افزار متلب هست در غیر این صورت در صورت داشتن نسخه های قدیمی تر میتوانید با ادمین سایت برای تبدیل فایل های شبیه سازی در تماس باشید.پس از تبدیل به نسخه ی پایین تر مسعولیت عملکرد درست برعهده خریدار است.

‫0/5 ‫(0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید