تولید شکل موج سینوسی سه فاز :

در این پست در سایت ایران پاور میخوایم شمارو با یه مدار خیلی ساده و ارزان قیمت که فقط 3 ترانزیستور درونش وجود داره برای تولید سه شکل موج سینوسی با اختلاف فاز 120 درجه آشنا کنیم.

نحوه ی عملکرد مدار :

با مراجعه به شکل مدار سه ترانزیستور میتوانیم مشاهده کنیم که در هر طبقه ی این ترانزیستورها مدار تایمینگ ثابت RC در طول بیس(Base) آن ها وجود دارد.

مقاومت های 10 کیلو اهم و خازن 1 میکروفارادی در اصل مسئولیت تامین تاخیر مورد نیاز برای تولید سیگنالهای 3 فاز در نظر گرفته شده با تغییر فاز 120 درجه را بر عهده دارند.

هنگامی که مدار روشن میشود ،طبقه ها به نظر می رسد تحت یک توالی قفل شده قرار می گیرند ، اما از آنجا که همه خازن ها نمی توانند به طور صد درصدی دارای ظرفیت یکسان باشند ، یکی که دارای ظرفیت پایین تر از سایر خازن هاست اول شارژ شده و باعث می شود یک تحریک پی در پی در ترانزیستور انجام شود. .

فرض کنیم به دلیل عدم یکسان بودن صد درصدی ،خازن بیس ترانزیستور وسط تحریک شود.این اتفاق سبب میشود که ترانزیستور وسط در همان ابتدا هدایت کند که به نوبه ی خود سبب میشود در یک لحظه ی خاص از روشن شدن ترانزیستور راست جلوگیری شود(تحریک نشدن بیس آن به دلیل زمین ترانزیستور وسط). اما در عین حال خازن های بیس ترانزیستور چپ یا راست پشت سر هم شارژ شده و سبب خاموش کردن ترانزیستور وسط شده و هدایت ترانزیستور راست صورت میگیرد.

روش فشار و کشش(PushPull) متقابل فوق باعث ایجاد و هدایت قطاری پی در پی از ترانزیستورها می شود که باعث می شود الگوی سیگنال سه فاز در نظر گرفته شده در بین کلکتور ترانزیستورها ظاهر شود.با توجه به الگوی شارژ و تخلیه تدریجی خازن ها ، شکل سیگنال حاصل از آن یک موج سینوسی خالص است.

مقاومت 2200 اهمی نشان داده شده به رنگ زرد در این شکل برای راه اندازی لحظات ابتدایی بسیار مهم است.

شکل موج ها
شکل موج ها
مدار پیاده سازی شده عملی
مدار پیاده سازی شده عملی
مدار تولید شکل موج سینوسی
مدار تولید شکل موج سینوسی

 

برای مشاهده فیلم شبیه سازی و نمونه عملی در آپارات اینجا کلیک کنید. 

همچنین بخوانید : چرا انتقال برق سه فاز است؟

درایو موتورهای DC 

ردیابی نقطه حداکثر توان در سلول های خورشیدی

[hm_icons type=”style1″ col=”4″ tree_image=”” delay=”” animation=”no”][hm_icon title=”دانلود فایل شبیه سازی ” url=”https://dl.irnpower.ir/uploads/2020/01/3 شکل موج سینوسی.zip” target=”_self” icon_color=”” icon=”ico-book4″ img_icon=”” leaf_color=””][/hm_icon][/hm_icons] [hm_icons type=”style1″ col=”4″ tree_image=”” delay=”” animation=”no”][hm_icon title=”مارا در تلگرام دنبال کنید : @IRNPOWER” url=”http://t.me/irnpower” target=”_self” icon_color=”#1e73be” icon=”ico-send” img_icon=”” leaf_color=””][/hm_icon][/hm_icons]
‫5/5 ‫(1 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید