ترانزیستور مشابه

ترانزیستور مشابه


امروز در سایت ایران پاور میخواهیم شما را با سه روش مهم برای پیدا کردن ترانزیستور مشابه و یا ماسفت معادل آشنا کنیم.دلایل بسیار زیادی وجود دارد که گاهی نیاز داریم تا ترانزیستور و المان الکتریکی مورد نظر خود را پیدا نکرده و لازم باشد از جایگزین آن استفاده کنیم.برخی از این دلایل عبارتند از موجود نبودن قطعه در بازار ایران ، گرانی بیش از حد و غیر معقول یک ترانزیستور در اثر کمیاب شدن آن و …. .بنابراین با این پست تا انتها همراه ما باشید.در ابتدا مشخصات مهم ترانزیستورها را بیان میکنیم :

مشخصات مهم ترانزیستور ها :

براي انتخاب ترانزيستور معادل و يا ترانزیستور منشابه مناسب آن به مهمترين پارامترهاي آن توجه كنيد .
1 ماكزيمم ولتاژ قابل تحمل EC
2 .ماكزيمم جريان گذر از EC
3 . توان ترانزيستور
4 . ضريب تقويت ترانزيستور
5. فركانس قطع ترانزيستور

نكات فوق الذكر در اكثر موارد بايد مورد توجه باشد . اگر يك ترانزيستور خروجي هريزنتال و يا يك ترانزيستور سويچينگ تغذيه را انتخاب مي كنيم تمام موارد فوق حتي به اضافه ظرفيت خازني بين BC نيز بايد مورد توجه قرار گيرد زيرا فركانس كاری مدار شما هرچه بالاتر رود اهميت ظرفيت خازني ما بين پايه هاي ترانزيستور بيشتر مي شود .
نكته مهمي كه در انتخاب ترانزيستور هاي قدرت حائز اهميت است مقدار جريان گذر از EC مي باشد در اين حالت انتخاب ترانزيستور جانشين بايد به صورتي باشد كه نه تنها تحمل جريان گذر را داشته باشد بلكه اندكي از ترانزيستور قبلي نيز بهتر بوده تا طول عمر بيشتري در مدار داشته باشد .

در انتخاب ترانزيستورهاي طبقه هريزنتال علاوه بر توجه به جريان گذر اهميت تحمل ولتاژ كار بالا بيشتر از ترانزستورهاي سويچينگ است . زيرا همواره خروجيهاي هريزنتال پيكهاي ولتاژ بالاتر توليد مي كنند . اين بدان معني نيست كه در طبقه POWER SUPPLY يا منبع تغذيه ولتاژ كار ترانزيستور اهميتي ندارد . به هر حال انتخاب ولتاژ كار با توجه به ماكزيمم دامنه پيكهاي توليدي اهميت دارد . در ترانزيستورهاي خروجي هريزنتال گاهي محدوده ولتاژ كار بالاتر از 1500V مي باشد پس الزاماً بايد ولتاژ كار اين ترانزيستورها بالاتر از پيكهاي توليدي باشد تا تحمل كاردر اين وضعيت را داشته باشد

پیدا کردن ترانزیستور ها ، ماسفت ها ، IGBT ها و حتی IC های مشابه :

در روش اول میخواهیم سایتی بسیار مفید در این زمینه را به شما معرفی کنیم.

با استفاده از سایت www.alltransistors.com میتوانید به سادگی ترانزیستور ها و ماسفت ها و igbt مشابه با سوئیچ مورد نظر خود را پیدا کنید. این سایت با بیش از 123000 نوع ترانزیستور موجود در خود میتواند به عنوان منبع بسیار مناسبی برای تشخیص سوییچ های مشابه به کار رود.اگرچه این سایت همچنان دارای نواقصی بوده و ممکن است بعضی از سوئیچ های مورد نظر شما خصوصا ترانزیستور و ماسفت های جدید تر در دیتابیس این سایت وجود نداشته باشد. آموزش استفاده از این سایت را در کانال آپارات ما مشاهده کنید. 

 

همچنین بخوانید » تقسیم ولتاژ با خازن را پایه ای یاد بگیریم

روش دوم » استفاده از جدول ترانزیستورهای مشابه توان پایین :

در این روش شما میتوانید با استفاده از دو تصویر ارائه شده در زیر مشخصات ترانزیستورهای معروف توان پایین را مشاهده کرده و ترانزیستوری متناسب با نیاز خود انتخاب کنید.

مشخصات ترانزیستورهای توان پایین
مشخصات ترانزیستورهای توان پایین
مشخصات ترانزیستور های مشابه
مشخصات ترانزیستور های مشابه

همچنین بخوانید »روش های کاربردی افزایش راندمان مبدل های الکترونیک قدرت

روش سوم استفاده از کتاب ارائه شده به صورت pdf :

این کتاب که دارای 226 صفحه میباشد مجموعه ای بسیار غنی از انواع ماسفت ها ، igbt ها و ترانزیستورهای bjt و تریستورها و ترایاک بوده و در بخش معرفی هر ترانزیستور نمونه های مشابه آن ارائه شده است.در ادامه برخی تصاویر به صورت تصادفی از این کتاب ارائه میشود.

بخشی از کتاب ترانزیستورهای مشابه
بخشی از کتاب ترانزیستورهای مشابه
بخشی از این کتاب
بخشی از این کتاب

بخش دانلود »

 

‫2.5/5 ‏‫(4 نظر)‬

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید