مبدل پل اچ :

پُل اِچ (به انگلیسی: H bridge) یا مُبدِّل تمام‌پل (به انگلیسی: Full bridge converter) نوعی مبدل است که در مدارات الکترونیکی یا الکترونیک قدرتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از خصوصیات مبدل تمام پل این است که ولتاژ و جریان خروجی آن، می‌تواند دارای هر جهت جریان یا پُلاریته ولتاژی باشد.این مدارها عموماً در رباتیک و دستگاه‌های دیگر برای راه‌اندازی موتور در جهت مستقیم و معکوس استفاده می‌شوند. پل‌های اچ به صورتتراشه در دسترس هستند. همین‌طور می‌توان آن‌ها را با قطعات جدا از هم نیز ساخت.(مانند اینورتر تمام پل)

نام پل اچ به خاطر شکل خاص مدار آن (H) انتخاب شده‌است. یک پل اچ از ۴ کلید ساخته شده‌است. هنگامی که کلیدهای S1 و S4 ولتاژ مدار به صورت مستقیم اعمال می‌شود. با بازنمودن S1 و S4 و سپس بستن کلیدهای S2 و S3 ولتاژ به صورت برعکس اعمال می‌شود؛ و موتور در جهت عکس می‌چرخد.

کلیدهای S1 و S2 نبایستی هیچ‌گاه با هم وصل باشند. در صورت بروز این اتفاق دو سر ولتاژ اتصال کوتاه می‌شود. این در مورد S3 و S4 نیز صادق است. باید توجه داشت در صورت تغییر جهت با استفاده از مدار فرمانی همچون ریزکنترل‌گر بایستی اندکی صبر نمود (چند نانوثانیه، بسته به نوع کلید) تا کلیدهای قبلی قطع شده‌باشند.

شبیه سازی : 

امروز میخواهیم در سایت ایران پاور  اینورتر تمام پل شکل زیر را در نرم افزار مطلب شبیه سازی کنیم. 

اینورتر تمام پل
اینورتر تمام پل

پارامترهای در نظر گرفته شده برای این شبیه سازی :

ولتاژ ورودی : 600 ولت 

سلف خروجی : 690 میلی هانری

مقاومت خروجی : 5 میلی اهم

ولتاژ شبکه خروجی : 60 هرتز با حداکثر ولتاژ 400 ولت

نمای شبیه سازی
نمای شبیه سازی

نتیجه شبیه سازی در حالت کنترلر PI : 

 

 

نتیجه ی کنترلر PI
نتیجه ی کنترلر PI

 

همانطور که از شکل بالا قابل مشاهده است ، جریان تولید شده نسبت به جریان مرجع و ولتاژ حدود 37 درجه دارای اختلاف است.برای برطرف کردن این مشکل از کنترلر فیدفورارد استفاده کردیم که نتیجه ی آن در تصویر بعد قابل مشاهده است.

همچنین بخوانید : شبیه سازی مبدل سپیک رایگان 

 

نتیجه ی شبیه سازی در حالت کنترلر فیدفوروارد feed-forward  :

نتیجه ی شبیه سازی با کنترلر فیدفوروارد
نتیجه ی شبیه سازی با کنترلر فیدفوروارد

 

پس از خرید چه فایل هایی را دسترسی خواهید داشت :

1.نسخه شبیه سازی اینورتر تمام پل با کنترلر PI
2.نسخه شبیه سازی اینورتر تمام پل با کنترلر Feed forward
3.مقاله مرجع و مورد استفاده برای این شبیه سازی ها 

 

نکته : شبیه سازی های انجام شده در متلب ورژن 2016a انجام شده اند که به راحتی در نسخه های بالاتر متلب نیز اجرا میشوند.توصیه ما برای کسانی که نسخه های قدیمی تر دارند در درجه اول ارتقای نرم افزار متلب هست در غیر این صورت در صورت داشتن نسخه های قدیمی تر میتوانید با ادمین سایت برای تبدیل فایل های شبیه سازی در تماس باشید.پس از تبدیل به نسخه ی پایین تر مسعولیت عملکرد درست برعهده خریدار است.

 

برای خرید فوری این شبیه سازی اینجا کلیک کنید.
‫0/5 ‫(0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید